HJEM
DSB Gods' DanLink
Filmanmeldelser
Havet og Omegn
Interview & artikler
Runabåden "Snarken"
COP15 & the Movies"

JERNBANER
EMD/GM Maskiner
Sporvogne & Busser
Tog i remisen
Gæstebilleder
Lokschuppen
Rayton's Trains
Udenlandske tog
74 | 80 | 81 | 87

DSB CLASSIC
DSB Gods' DanLink
GM Togmaskiner
Lyntog Litra MA
DSB Driftsmateriel
S-tog & Bybane
Jernbanefærger

EN SLAGS NYHEDER
• 2020 | 2019 | 2018
2017 | 2016 | 2015
2014 | 2013 |
• Arkiv: 1990-2012
• Arkiv:
1900-1989

BIBLIOTEK
refleksivledelse.dk
biografmuseet.dk
in70mm.com
youtube.com
 
 
 

Extracts and longer parts of hauerslev.com may only be reprinted with the written permission from the editor.
Copyright © 1800 - 2070. All rights reserved.
 

Annabelle Comes Home
Hauerslev.com's Filmanmeldelser

Tilbage til forsiden
Skrevet: Maria HauerslevDato: 26.12.2019
Dæmonologerne Ed og Lorraine Warren er fast besluttet på at forhindre Annabelle i at hærge flere uskyldige ofre, så de låser den besatte dukke inde i husets særlige rum, hvor hun anbringes bag helligt glas. Men da dukken flygter og vækker rummets onde ånder til live, sætter hun gang i en nat med skræk og rædsel. Udlånt af Warner Brothers

Annabelle Comes Home instrueret af Gary Dauberman med McKenna Grace i den dominerende hovedrolle udgives på Bluray den 11. november 2019.

Som tredje film i rækken af Annabelle trilogien begynder Annabelle Comes Home hvor den første film slap. Filmens plot begynder, hvor dem kender historien om den hjemsøgte dukke bliver overtaget af Ed og Lorraine Warren. Annabelle dukken placeres i et helligt alterskab for at holde dukkens kræfter væk fra dens omgivelser.

Da parrets datter, Judy Warrens (McKenna Grace), fødselsdag nærmer sig bliver parret kaldt til endnu en hjemsøgt sag og må efterlade Judy med Mary Ellen (Madison Iseman). Da Mary Ellens veninde Daniela (Katie Sarife) beslutter sig for at dukke op for at snuse rundt i familien Warrens aflåste rum for hjemsøgte genstande begynder huset at dirrer for aktivitet. Sammen må de tre piger arbejde sammen for at vinde over Annabelle magter over de hjemsøgte genstande og overleve natten mod ånder og dæmoner.

McKenna Grace er ved at blive et kendt ansigt blandt de mange film i med flashbacks til hovedpersonens barndom, og er blevet set i film som Captain Marvel, Once Upon A Time og The Haunting of Hill House, men nu træder hun rigtig i karakter i form af Judy Warren.
Som datter af Ed og Lorraine Warren fungerer Judy som hende med alle baggrunds forklaringerne på hvad hendes forældre gemmer i det aflåste rum, imens hendes forældre er væk indtil slutningen af filmen. McKenna er god til at få Judys rolle til at være en lille regelbryder når hun snuser rundt i sin forældres spøgelses sager, men kan også forstå alvoren i hvad de gemmer væk og det ikke er legetøj. Hun sætter tonen godt for at det der kan starte hele filmen til at blive gravalvorlig på et øjeblik.

Hele præmissen af filmens plot bliver påvirket sker når karakteren Daniela sniger sig ind i det aflåste rum for hjemsøgte genstande for at prøve at kontakte sin far som kort tid før døde i en bilulykke hun selv var med i og overlevede. Usikker på om hun er skeptisk eller troende på de åndelige personligheder rører hun ved alle genstandene i rummet og ikke mindst, Annabelle. Igennem filmens gang støder Daniela endelig på sin far, men i stedet for en fredelig undskyldning dukker han op som en ond ånd der påvirkes af dukken Annabelle! Indtil vi til sidst hører Lorraine, som har evnen til at kontakte de døde, at Danielas far også savner hende og ikke bebrejder hende ulykken han døde i.

Musikken til Annabelle Comes Home er skrevet af Joseph Bishara som også har skrevet den stemningsfyldte musik til de mange andre film fra Nattens Dæmoner-universet. Han leverer igen masser af uhygge der i den grad bærer filmens uhyggelige og suspense scener så kuldegysningerne triller op og ned ad ryggen på os.

Som en gyserfilm er man nødt til at se filmen mens mørket falder på udenfor. Da filmens plot primært foregår i løbet af natten er belysningen i filmen meget mørk. De sorte farver i kvaliteten af filmen er til gengæld skarpe og man kan akkurat se hvad der sker i de mørke gange og scener igennem filmen.

Derudover får man også flere onde ånder at se, som bliver påvirket af den onde dukke Annabelle. Ånder som har potentiale nok til at kunne muligvis danne deres egen franchise eller dukke op i senere filmen som easter eggs. Der dukker nemlig ånder op som Ed og Lorraine tidligere har håndteret, samt nye karaktere som fx the Ferryman og den Blodige Brud, der begge bliver introduceret så man kan forstå deres optræden i dette plot.

Lyden spiller en stor rolle når det kommer til at holde spændingen. Der er nemlig rigtig god balance mellem uhyggen i form af komplet stilhed og når jagten går i gang. Man sidder op til flere gange og kan høre musikken stille gribe spændingen i os, for at afsløre at det onde er til stede, men måske ikke som man regner med.

Bonus materiale:

Deleted scenes
The artifact room and the occult
The light and the love
Behind the scenes:
• The ferryman/demon
• The bloody bride
• The werewolf

Bonus materialet er ikke et tungt bonus materiale. Der bliver meget fint gået igennem hvem Annabelle er i forhold til serien, men der sættes også fokus på de nye karaktere af onde ånder som fx the Ferryman og den Blodige Brud. Der bliver også fortalt om skabernes tankegang til karaktere de har skabt, som ikke nødvendigvis spiller filmens største rolle.

Man skal ikke forvente mange interviews da hver bonus materiale kun varer et par minutter, og dem har de dedikeret til produktionen og udførelsen af specialeffekter.
 
Læs mere her:

Hauerslev.com's Filmanmeldelser

Internet link:


 

Konklusion

 


4 DP70 maskiner ud af 6.


Annabelle griber én med det samme når filmen starter og slipper det ikke igen. Dukken i sig selv er uhyggelig og man frygter hun på hvert øjeblik skal bevæge sig eller noget, men da hun faktisk er i bevægelse er det faktisk ikke så uhyggeligt alligevel. Filmen holder dog spændingen godt igennem filmen, men det er ikke sand uhygge man møder når man ser denne film selvom den kategoriseres som en gyser, da man efter filmen ikke længere føler det uhyggelig greb i en.

McKenna og hendes medskuespillere spiller til gengæld overbevisende om at dette er den mest uhyggelige nat de nogensinde har været igennem til trods for at McKennas rolle sover i selv samme hus hver dag.
 
 
  
Gå: tilbage - op
Opdateret torsdag, 26 december 2019 07:50:21