2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Mission Impossible: Rogue Nation

Skrevet: Thomas HauerslevDato: 03.12.2015

Alting har sin tid, og CIA mener, at tiden er inde for at lukke ned for det aldrig officielt eksisterende Mission: Impossible team, der har ryddet op i affærer, som USA’s regering officielt ikke kunne gribe ind i. Egentlig har Ethan Hunt altid accepteret missionerne med en vis modvilje, fordi han følte, at der fandtes et andet liv derude. Efter to årtier som gruppens chef har han imidlertid indset, at hans virkelige talent faktisk er at stå i spidsen for det mildest talt særprægede team. Og nu er det så forbi! Efter MI teamets sidste operation er det lykkedes for CIA at få teamet opløst. De ubestridt dygtige agenter er blevet omplaceret i organisationen og fungerer som skrivebordsagenter med pensionsordning og faste mødetider. Dog ikke Hunt, der altid har været en ensom ulv. Han får derimod et fristende tilbud fra en om muligt endnu mere hemmelig organisation, The Syndicate. Ingen efterretningstjeneste i verden anerkender eksistensen af en sådan organisation, men blandt agenter i alle lande lever myten om denne gruppe af afhoppede, utilfredse spioner, der arbejder for egen vindings skyld.

Uden nogen organisation bag sig og uden nogen opbakning fra officiel side bliver Ethan Hunt nødt til at stole på sine teamfællers loyalitet: Computergeniet Luther Stickell, feltagenten William Brandt og selvfølgelig den opfindsomme Benji. Muligvis kan han også trække på hjælp fra Ilsa Faust, en agent af samme kaliber som Hunt, som en gang tidligere har reddet hans liv. Jagten på The Syndicate fører Ethan Hunt og hans hold fra taget af Wiens operahus, til Casablancas smalle gyder og tilbage til Londons tåge. Fra halsbrækkende manøvrer uden på et militærfly i luften til en dykning uden iltmaske for at bryde ind i The Syndicate’s installation under havets overflade. Ethan Hunt kommer til at stå ansigt til ansigt med lederen af The Syndicate, Solomon Lane, der kan matche ham på alle planer. Og som har helt andre ressourcer til sin rådighed end Hunts lille skare, der bliver udfordret fysisk, intellektuelt og følelsesmæssigt. Hver gang de tror, at de er et skridt foran, viser det sig, at Solomon Lane i virkeligheden er langt foran dem.
Men som altid, når Mission Impossible teamet er i felten, arbejder de bedst under pres – og nedtællingen er begyndt.

Mission Impossible 4

"Mission Impossible: Rogue Nation"
er instrueret og skrevet af Christopher McQuarrie med Tom Cruise i den dominerende hovedrolle, og den udgives på BluRay den 3. december 2015. Det er den 5. film i serien, der startede helt tilbage i 1996. Alle film har Tom Cruise i hovedrollen og de handler alle om et eller andet kompliceret plot, som kun Mission: Impossible kan løse "i det tilfælde, at de siger "Ja" til missionen". MI filmene er inspireret af en klassisk TV serie fra '60erne med Peter Graves i hovedrollen.

"Mission Impossible: Rogue Nation" handler om ....... ja, hvad handler den egentlig om? Det er ærlig talt svært at huske, kun 3 dage efter jeg har set filmen på BluRay. Der sker så meget i "Mission Impossible: Rogue Nation", at det kan være svært at finde ud af hvad der egentlig sker. Der er masser af flotte scenerier, biljagter osv, men historien drukner et eller andet sted imellem alle actionscenerne. Det er et gennemågående problem syntes jeg, at historien ikke er simpel nok til at man kan huske den nogle dage senere. Det samme gør sig gældende for "Man From U.N.C.L.E." fra sidste sommer - en flot anlagt agent film baseret på en TV serie. Masser af flotte scenerier og action - jeg kan bare ikke huske hvad det hele gik ud på. Masser af flot indpakning, men det ender med at blive varm luft.

Instruktøren af "Mission Impossible: Rogue Nation" Christopher McQuarrie skrev de fantastiske "The Usual Suspects" i 1995, og senere "Valkyrie" (2008), som begge to var blændende historier og med masser af suspence. MI:5 er meget underholdende af kikke på, og der er et par steder hvor man også griner lidt. Filmen prøver hårdt at introducere lidt ironi her og der, men det falder lidt til gulvet. Man tror ikke rigtigt på, at Tom Cruise kan være sjov.

Tom Cruise spiller hovedrollen som Ethan Hunt, der er i "marken", imens de øvrige MI medlemmer sidder tilbage på "kontoret" i USA, fordi hele enheden er nedlagt. Ethan Hunt har længe haft en mistanke om at Syndikatet er på færde, og deres mission skal naturligvis stoppes. Hunt må klare sig selv i det spil, indtil den endelige konfrontation med skurken Solomon Lane (Sean Harris). Han får hjælp af en Engelsk MI 6 agnet med det tyskklingende navn Ilsa Faust (den svenske skuespillerinde Rebecca Ferguson), og sammen går den vilde jagt. Historien forgår hovedsageligt i Europa i London og Wien, med afstikkere til Cuba og Marocco.

Fotograferingen (Robert Elswit) i "Mission Impossible: Rogue Nation" er fantastisk flot i 2,39:1 Panavision, det brede billede fyldes godt ud med action i imponerende locations, i særdeleshed i Wien's operahus, og eksteriørbilleder af den store Atlas bjergkæde i Marokko. Blenheim Palace i England danner igen baggrund til filmscener. Dette slot er med i rigtigt mange film, senest så vi også "Spectre" blive optaget der, og ikke mindst "Hamlet" fra 1996.

"Mission Impossible: Rogue Nation"'s mest imponerende scene er starten, hvor Tom Cruise hænger fast på ydersiden af en flyvemaskine imens den letter fra startbanen. Tilsyndeladende er det hverken special effects eller en stand-in, men Cruise himself, som udfører stuntet. Det er meget underholdende imens man holder vejret. Musiken til den oprindelige TV serie er skrevet af Lalo Shrifrin, og det bliver heldigvis også brugt i "Mission Impossible: Rogue Nation", men det er Joe Kraemer, der har skrevet filmens egentlige score.

Billedet på BluRayen er meget fint på en lille 40" TV. der er masser af extra materiale, løbende kommentarer, og hvis man kan holde ud at høre på hvor fantastisk Tom Cruise er, så er det guf for fans af den lille skuespiller af højde, men stor af talent. "Plottet", historien og locations ligner "SPECTRE"'s til forveksling. Alt i alt en underholdende film med masser af tomme kalorier, der ikke giver megen mening. Jeg kan godt lide gadets, humor, sex, cliffhangere og intriger i agentfilm, og der er da også nogle af disse elementer i denne film. Det bliver aldrig helt godt, idet der bliver snakket og forklaret alt for meget meget. Det er det generelt en sjov oplevelse, men så heller ikke mere.

BluRay leveres med 1 disk, der er ikke noget papirindlæg.

Dansk titel: Mission: Impossible – Rogue Nation
Mission: Impossible – Rogue Nation