2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Roma

Skrevet: Thomas HauerslevDato: 25.04.2020
Udlånt af Criterion Collection

20th Century Fox Home Entertainment  og Criterion Collection har udgivet Alfonso Cuarón's Oscar vindende erindringsfilm "Roma" på Bluray den 6. april 2020. Den instruktørgodkendte Blu-ray udgivelse er på spansk med danske tekster og har et meget flot billede. Lydsiden er indspillet Dolby Atmos for dem, der kan afspille dette format hjemme i stuen, og leveret i Dolby True HD. Filmen er fotograferet af Alfonso Cuarón selv med Arriflex's store Alexa 65 kamera, der er et digitalt 4K storformat kamera, der kan optage extra mange detaljer. "Roma" er exceptionelt flot fotograferet, og der er ikke sparet på detaljerne i Alfonso Cuarón's genopbyggede barndomshjem.

Filmen er produceret af internetbiografen Netflix, der står i "bad standing" hos mange kommercielle biografer verden over, fordi Netflix ikke vil anerkende biograferne's krav på et "vindue" på flere måneder, før filmen ligger tilgængelig på internettet eller udgives på Blu-ray. "Roma" havde verdenspremiere på Venedig filmfestivalen i efteråret 2018 og vandt den Gyldne Løve for bedste film. Et par måneder senere var "Roma" også afslutningsfilm på CPH PIX festivalen i Imperial Bio den 10. oktober 2018. Samme år i december, havde "Roma" et kort engagement i Grand Teatret i Mikkel Bryggersgade, København, hvor den blev vist i ca 10 dage. I USA satsede Netflix på, at "Roma" kunne gøre sig værdig til at vinde en Oscar for bl.a. bedste udenlandske film. "Roma" blev nomineret i 10 kategorier, og vandt tre Oscars: Bedste Udenlandske film, Bedste fotografering og bedste Instruktør. En flot bedrift. For at gøres en film værdig til en nominering, er kravet, at filmen skal vise i en biograf i Los Angeles i mindst syv på hinanden følgende dage. Den 14. december 2018 fik "Roma" en meget begrænset premiere i biograferne og samtidigt på Netflix. Netflix fik fremstillet syv 70mm film kopier, der blev vist i London og i ganske få biografer i USA. En enkelt kopi kom også til Todd-AO film festivalen i Karlsruhe i oktober 2019.

Yalitza Aparicio (Cleodegaria "Cleo" Gutiérrez) og Marina de Tavira (Sra. Sofía) ses i de to store hovedroller som stuepigen Cleo og hendes arbejdsgiver, fruen i huset. Historien bygger på Alfonso Cuaróns egen middelklasse opvækst i Mexico City, i bydelen Colonia Roma. Det er en meget empatisk film, der følger bedstemoderen, børnene og de øvrige kvinder i huset. Sra. Sofía's mand har en affære et andet sted i byen, og Cleo bliver forelsket i en ung mand. Handlingen beskriver dagligdagen for familien i huset, og mange af helt de almindelig ting der sker omkring familien hver dag. Børnene skal ud af sengen, rengøring, tøjvask osv. I mange scener ses flyverne, der passerer hen over byen til og fra lufthavnen. En metafor for at komme væk en gang imellem. Ved første gennemsyn i Grand Teatret syntes jeg filmen var meget lang - to timer og 15 minutter virkede lidt overvældende. Var det mig der ikke kunne se hvad der foregik? Jeg fik chancen 10 måneder senere i 70mm, go måtte sande, at det er mesterlig film. Jeg var glad for at se den igen, og havde forberedt på mig på den langsomme fremadskridende handling. Det var virkelig en oplevelse at se filmen en ekstra gang - og så i det storslåede 70mm med det perfekte billede.

Bonus materiale:

"Camino a Roma"/"Road to Roma”. En 72 minutter lang dokumentarfilm i farver og på spansk med engelske undertekster, der beskrive produktionen af filmen i detaljer. Alfonso Cuarón anser selv filmen som sin første rigtige film i sin beskrivelse af opvæksten i 1970ernes Mexico City. Dokumentaren fortæller levende hvordan nærmest uanede mænger af ressurcer blev brugt på at genskabe barndomeshjemmet. Bl.a. lånte produktionen mange af de oprindelige møbler af venner og familie.

Mange fine detaljer beskrives levende. Bl.a. hvordan rigtige læger og sundhedsplejersker i den grad var med til at gøre scenerne på hospitalet meget realistiske. Som de selv sagde: "Forgot we were into a scene". "Road to Roma” beskriver også hvordan et helt gademiljø blev bygget for at optage de centrale scener omkring biografen "Teatro Metropolitan" og byens butikker og trafik.

• "Snapshots from the Set" (30 minutter), afslører hvordan at filmen er optaget i kronologisk orden, og at der ikke var et egentligt manuskript til at begynde med. Man ser og hører skuespillerne fortælle om den oplevelser det var at indspille "Roma". 99% a de medvirkende er amatører og bringer et meget autentisk lag af autencitet til filmen.

• To dokumentarfilm om filmens lydside og post-production. I "The Look of Roma" fortælles på ca 20 minutter hvordan filmen er optaget med Arriflex's "Arri Alexa 65", kamera. Dokumnentaren giver et indtryk af mulighedene med den digtiale teknik og hvordan fotograferingen forgik. I "The Sound of Roma" hører vi om det enorme og grundige arbejde der blev lagt for dagen for at producere filmens meget komplicerede lydside i Dolby Atmos. "Roma" har ikke noget musik score. Det er lydsiden der er "musikken" siger Alfonso Cuarón, hvis idet det også var, at kameraet var produktionens "mikrofon". Hvis kameraret panorerede, så skulle lyden flytte sig tilsvarende. Alle scenerne har næsten 60 forskellige lydspor. Samlet set var lydfilen seks gange større end nogen anden film som Dolby Laboratories tildligere havde produceret.

• Den sidste dokumentar på 18 minutter viser hvordan "Roma" blve vist mere end 100 steder i Mexico til premieren. Mange biografer ville gerne vise den, men mange af dem levede ikke op til dagens standard. Filmen viser hvordan produktionsselskabet assistedere med nye lærreder, højttalere og projektorer for at vise filmen frem. En stor lastbil blev udstyret med 90 siddepladser og biograflærred og kørte rundt til mange små byer uden biograf for at vise filmen. Et vaskeægte roadshow, der varede to måneder.

• Trailers

in70mm.com: Production notes

I Danmark blev "Roma" vist i Grand Teatret i København fra den 6. - 12. december 2018.

• I Blu-ray coveret medfølger et flot 12-siders sort/hvid papirindlæg med essays af Valeria Luiselli og Enrique Krauze med detaljer og omstændighederne bag optagelserne af "Roma".

Spilletid: 134 minutter. Lyd: Dolby Atmos True HD. Lydspor: Spansk og Mixtec. Undertekster: dansk, hollandsk, finsk, norsk, svensk, engelsk, tysk, italiensk og spansk. "Roma" er fotograferet i farver i formatet 2,1:1, men udgivet i blændende sort/hvide billeder og formatteret til 2,39:1.

Academy Awards, 2018
• Best Foreign Language Film of the Year - Mexico
• Best Achievement in Directing - Alfonso Cuarón
• Best Achievement in Cinematography - Alfonso Cuarón

Academy Awards Nominee, 2018
Best Motion Picture of the Year - Gabriela Rodriguez, Alfonso Cuarón
Best Performance by an Actress in a Leading Role - Yalitza Aparicio
Best Performance by an Actress in a Supporting Role - Marina de Tavira
Best Original Screenplay - Alfonso Cuarón
Best Achievement in Production Design - Eugenio Caballero, Barbara Enriquez
Best Achievement in Sound Editing - Sergio Diaz, Skip Lievsay
Best Achievement in Sound Mixing - Skip Lievsay, Craig Henighanm, José Antonio García

"Roma" er skrevet, instrueret og fotograferet af Cuarón selv, og er en monumental sort / hvid hyldest til tiden i 1970/71 da han var dreng, og var omgivet af kvinder i det store hus. Han ser han tilbage på en tid, der for længst er væk, og deler gavmildt ud af hans oplevelser. Filmen er god, flot fotograferet med en fantstisk lydside. Skuespilspræstationerne er imponerende, især når men på extramaterialet for at vide, at 99% af de medvirkende ikke er skuespillere. Jeg vil meget gerne anbefale "Roma". Imponerende film og stor filmkunst. En film om almindeligheder og dagligdag lyder måske ikke spændende, men dét er det. Der sker meget i løbet af filmens 135 minutter. Politisk oprør, jordskælv, ildebrand, drama på fødegangen, utroskab, en kanonkonge og meget, meget mere. Det er en film, der skal ses nogle gange før at man kan sætte rigtigt pris på alt det arbejde, der er lagt for dagen. Det er en utrolig flot film.

Der er kælet for publikum med et fyldestgørende ekstramateriale, der går i dybten med produktionen af "Roma". Et flot eksempel på hvordan det skal gære. Det er ærgeligt at så få mennesker har haft lejlighed til at se den i biografen på de store filmlærreder. Det er dér den hører hjemme, og ikke på TV hjemme i stuen - i det mindste ikke første gang man ser den, eller anden gang. Nu er en Netflixfilm så helt exceptionelt udkommet på Blu-ray som den ultimative filmsouvenir. Takket være 20th Centrury Fox og Criterion, kan man nu gense filmen så ofte man har lyst. Det kan man naturligvis også i Netflix' streamingsbiograf, men der er noget særligt over at have den selv i reolen på en skinnende plastic skive. Det er en fornøjelse at tilføje "Roma" til sin filmsamling på Blu-ray.