2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Western Stars

Skrevet: Maria HauerslevDato: 24.05.2020
Bruce Springsteen sætter liv til sit seneste studiealbum, Western Stars, og optræder med alle 13 sange med fuldt band og orkester. Filmen udvisker grænsen mellem koncertdokumentar og biografi og kombinerer arkivoptagelser med scener fra det vestlige USA i en historie om kærlighed, tab, familie og den evige længsel efter friheden. Udlånt af Warner Brothers

"Western Stars" instrueret af Bruce Springsteen, og Thom Zimny udgives på Bluray den Ude på DVD & Blu-ray 23.04.2020

”Western Stars” giver fans verden over en unik mulighed for at opleve Bruce Springsteen fremføre alle 13 sange på hans nye album – ikke alene med et band, men også med et fuldt orkester - i fantastiske omgivelser, nemlig under katedralloftet i Springsteens egen 100 år gamle lade. Springsteens første album i fem år, Western Stars, symboliserer en rejse for den legendariske singer/songwriter, men han er stadig tro mod sine musikalske rødder. I dokumentarfilmen ”Western Stars” flettes sangene fra albummet sammen med privat arkivmateriale, der krydres med Springsteens personlige og intime anekdoter om musikken, men også livet, kærligheden og den amerikanske drøm.

BEMÆRK: Filmen vises kun i OV (uden danske undertekster).

Instruktør: Bruce Springsteen & Thom Zimny

Medvirkende: Bruce Springsteen

Org. titel: Western Stars

Spilletid: 83 min.

Censur: Tilladt for alle

"Western Stars" biografpremiere 28. november 2019.  Cinemaxx 28.11, Dagmar 4.12, Empire 18.12, Falkoner 28.11, Grand 28.11

"Western Stars" er en relativ kort koncert film med Bruce Springsteen, der fortæller om sit liv igennem 13 sange fra hans nyeste album "Western Stars". Filmen varer ca 1 time og 15 minutter, og er optaget med fuldt orkester i Springsteen's egen lade oppe på høloftet et sted i New Jersey, USA. Det er en meget smuk kortfilm, med udsøgt fotografering og lydside. Imellem hvert enkelt nummer vises der vintage optagelser fra Springsteen's yngre liv og dagligliv i USA. Meget følsom og dybt, med Springsteen som fortælleren.

Jeg havde forventet musik med meget mere gang i, når man er bekendt med hans Københavnerkoncerter i Parken, og stormende rockklassikere som "Born in the USA" mfl. er "Western Stars" meget dæmpet. Det er meget stille musik fra Mr. Springsteen, og trods filmens korte spilletid, føltes det som en lang film at komme igennem. Man skal nok være meget begejstret for Bruce Springsteen, for at glæde sig over denne stille musik. Filmen har glædet mange, og anmeldelserne har været overvejende positive, men det har ikke ligefrem betydet, at det har været en stor success i biograferne verden over. Kun 3 millioner USD har filmen indspillet over hele kloden.